zpátky na výpis

První seznamovací týden v 5.B

Helena Štvánová · 14.9.2025

První týden s 5.B – seznamování, hry a společné zážitky

První školní týden byl pro naši 5.B plný novinek – nová třída, nové prostředí, nový spolužák a také spousta společných zážitků. Díky aktivitám v rámci projektu Řetězení jsme se začali poznávat, vytvářet pravidla a stavět základy pro přátelský a spolupracující kolektiv.

Začátek školního roku přinesl pro naši 5.B mnoho nového – novou učebnu, nové prostředí budovy, a dokonce i nového spolužáka. Abychom se do všeho lépe dostali, zapojili jsme se v rámci celoškolního projektu Řetězení do aktivit, které měly za cíl nejen stmelení kolektivu, ale i vytvoření přátelské atmosféry v naší třídě.

První dny jsme věnovali především povídání o očekáváních a obavách, které děti se začátkem školního roku přinášely. Společně jsme si vyzdobili novou třídu, pověsili edukační materiály a dohodli se, že se pustíme i do chovu motýlů. Nechyběly ani společenské hry – největší úspěch měla hra Dixit, při které děti zjistily, že každý může na stejný obrázek nahlížet jinak a že představivost má opravdu mnoho podob. K této hře se budeme v průběhu roku ještě vracet.

Do naší třídy zavítala také paní učitelka Sigmundová, která se dětem představila a uzavřela s nimi zvláštní „dohodu“ – pronajali jsme jí police na společenské hry, které si děti mohou volně půjčovat. Podmínka je jediná: když se něco ztratí, musí to paní učitelce hned nahlásit. Děti pak paní učitelku spontánně překvapily poděkováním – na velký papír napsaly „děkuji“ ve všech možných světových jazycích.

Velkým úkolem bylo také vytvořit pravidla naší třídy. Každá skupina k nim připravila i vlastní plakát, aby se nám pravidla lépe pamatovala. Další aktivita byla spojena s tématem, které nás bude provázet celý rok – dobrodružství a cestovatelství. Každý žák vytvořil svůj vlastní horkovzdušný balón, do kterého „uložil“ své silné stránky a dovednosti, které přináší kolektivu. Balóny budou symbolem naší společné cesty za poznáváním – ať už půjde o čtení cestopisů, psaní limeriků, objevování zeměpisných zajímavostí, přírodovědu, nebo třeba poslech Mauglího a čtení indických a japonských pohádek.

Páteční dopoledne jsme strávili venku. Děti si zkusily všímat přírody kolem sebe, sbíraly barevné přírodniny a přiřazovaly je k barevnému vzorníku. Povídali jsme si o teplých a studených barvách, které lze v přírodě najít. Hráli jsme také hru na důvěru – ve dvojicích jeden žák vedl druhého se zavázanýma očima. Hledali jsme „ztracené“ skleněné kuličky, později jsme se rozdělili do dvou „hadů“, kde byla potřeba spolupráce a souhra celého týmu.

Na závěr jsme vytvořili provázkovou síť – každý o sobě řekl něco zajímavého a poslal klubíčko dál. Síť nám ukázala, jak jsme propojeni a že k dobré spolupráci patří i trpělivost a ohleduplnost k ostatním.

První týden byl plný nových začátků, her i společných zážitků. Věřím, že nám pomohl nastavit základ pro přátelské a otevřené prostředí, ve kterém se budeme v průběhu celého školního roku cítit dobře.